Realisticky.cz a pracovní listy

Na server www.realisticky.cz jsem narazil před pár lety úplně náhodou při hledání nějakých materiálů pro výuku matematiky. Byla to jedna z nejlepších věcí, které mě za dobu mého pedagogického působení potkala. Nejdříve jsem využíval jen občas nějaké příklady, ale dnes už se bez těchto stránek neobejdu skoro v žádné hodině matematiky. Největší výhodou je, že pro každou lekci existuje soubor se zadáním příkladů pro studenty a soubor pro učitele, ve kterém jsou všechny příklady podrobně vysvětleny a okomentovány pedagogickými poznámkami. Příklady jsou navíc v mnoha případech vysvětleny lépe než v klasické učebnici.

Autor webu doporučuje promítat zadání studentům projektorem. To ušetří čas v hodině, protože není třeba příklady psát na tabuli. Rychlejší studenti mohou počítat napřed a nemusí čekat na další zadání.  Já si ale říkal, že další čas je možné ušetřit tím, že by si studenti nemuseli příklady ani opisovat. Začal jsem tedy pro své studenty vytvářet pracovní listy podle lekcí na relisticky.cz. Kromě ušetření času v hodině to má i další pozitiva:

  • Studenti mají zadání správně a nehrozí, že by si ho špatně opsali.
  • Studenti mají vyznačeny důležité informace a vzorce a snadno je najdou.
  • Ušetřený čas v hodině mohu věnovat individuálně studentům.
  • Snadno se kontroluje, jak studenti pracují.
  • Mnoho studentů nebylo zvyklých si v matice psát poznámky, ale díky PL je teď mají a mohou je využívat při výpočtech
  • Mohu se snadno odkazovat na příklady, vzorce a definice z předchozích PL
  • Když někdo chybí stačí mu poslal mailem prázdný PL a on si ho může podle realisticky.cz vypracovat sám.

Negativa se také nějaká najdou. Zejména je to náročné na papíry. Já studentům PL množím a rozdávám, ale dokážu si představit i situaci, že si je budou studenti tisknout a možit sami.

Na tento způsob výuky pomalu najíždím už třetí rok a testuji ho ve dvou třídách vyššího gymnázia. Odezva od studentů je spíše kladná, ale začátky nebývají snadné. Druhá třída nejprve PL bojkotovala, ale dnes už jsou zklamaní, když PL nestihnu připravit a oni si musejí dělat poznámky sami. První třída hodnotila PL velmi kladně. Schopnosti studentů počítat a řešit příklady nejsou o mnoho lepší než dříve, ale nejsou ani horší.  Běžná hodina vypadá tak, že rozdám PL, napíšu na kraj tabule výsledky pro kontrolu a studenti mohou začít sami počítat. Pokud jim příklad vychází správně, mohou pokračovat dále. Pokud ne hledají si chybu nebo mě zavolají. Já mezitím procházím třídou, kontoluji práci, drobně popostrčím ty, kteří to potřebují apokud vidím, že má s něčím problém více lidí, vysvětlíme si to společně u tabule. Určitá místa (definice a vzorce) si kontrolujeme společně.

A nejlepší na tom je, že učit tímto způsobem mě i studenty baví mnohem více než dřív.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *